Julklappar på nätet - ja eller nej?

Fler och fler köper julklappar på nätet för varje år som går och e-handeln bara ökar och ökar. Men de senaste gångerna jag har handlat på nätet så har det alltid varit problem. Oftast lämnar posten inte ens ut min beställning i postfacket även fast det många gånger hade fått plats utan problem. Sen har vi ingen bil så jag måste gå till postombudet och släpa hem otympliga paket som oftast är mycket större än de hade behövt va.
 
Jag hämtade t ex ut ett paket på Åhléns igår som jag hade beställt på nätet med en vetekudde och lådan var 10 gånger större än själva produkten... Det hade jag inte direkt räknat med när jag stod där med ett gäng shoppingpåsar redan och hämtade ut paketet. Så det resulterade i en väldigt svettig promenad på hemvägen eftersom jag fick jonglera både shoppingkassar och ett stort paket. Där och då bestämde jag mig för att det får vara nog. 
 
I år kommer jag inte köpa en endaste julklapp på nätet. Utan jag kommer ta mig tid att gå på stan och julshoppa istället. Ta en fika, njuta av julskyltningen och sen ha allt färdigt när man kommer hem - utan att behöva hämta ut några paket eller krångla med returer. 
 
 
 
Hur handlar du dina julklappar i år?
#1 - Jul hos Linda

Det har definitivt sina fördelar att handla IRL - och mysigt är det också! Jag försöker handla åtminstone hälften av klapparna i butik, med varierande framgång :) Jag bor på en liten ort, så det finns inte ett jättestort utbud och jag vill ju gärna ge bort de där perfekta presenterna.

Svar: Jag förstår absolut fördelarna med att handla på nätet när man bor på en liten ort, vilket jag också gjort tidigare :) Men nu när jag bor mitt i centrala Göteborg så har jag ju ofta närmare till butiken än postombudet, så då är det ju bara dumt att köpa på nätet istället. Ändå har jag kommit på mig själv att flera gånger handla på nätet ändå. Så det ska jag sluta med nu :)
Mer jul-Lillie

#2 - Michaela

Kommer nog blanda lite, handlat vissa redan på nätet och fått hem (de står inslagna i klädkammaren) sen kommer jag nog köpa en del på plats. Ska dels till Ullared närmare jul för att handla lite :D

Svar: Så har jag alltid gjort de senaste åren också. Får se om jag klarar denna utmaningen att köpa allt i vanliga affärer. To be continued.. :)
Mer jul-Lillie

#3 - Sofies julblogg

Ja det är ofta för stora förpackningar, förstår inte varför... Det blir en blandning av handling på nätet och affären för mig. Det är ju kul att sponsra de lokala affärerna så att de får finnas kvar. :)

Svar: Låter som en bra plan :) Man vill ju gärna att butikerna ska finnas kvar.
Mer jul-Lillie

#4 - Jul, Strålande Jul

Tycker precis tvärtom att det är så enkelt att handla på nätet. Kunna sitta hemma i lugn och ro och klicka hem det man vill köpa (och också jämföra online för att hitta det billigaste priset, osv). Slippa trängas och svettas i vinterjacka i flera timmar bland tusen andra shoppare i köpcentrum och varuhus, för att ändå kanske inte hitta det man skulle vilja köpa, haha. Köper oftast det mesta på internet, och har gjort det de senaste 15 åren ungefär. För mig har det alltid varit supersmidigt och kommit fram ordentligt, men har ju full förståelse för de som är skeptiska eller som har haft problem med leveranser.

Svar: Ja jag gillar ju verkligen idéen med det. För det är ju som du säger att det är väldigt smidigt att sitta hemma i lugn och ro och beställa hem. Det är bara sen som allting har varit så kasst och krångligt för min del. Men jag har väl haft otur :)
Mer jul-Lillie