En lista om julen

Denna härliga listan hittade jag på Jul hos Linda. Självklart måste jag svara på den också!
 
1. Hur ser den perfekta julaftonen ut enligt dig?
För mig så börjar den perfekt julaftonen med att vakna tidigt, smyga upp utan att väcka några andra och sen sätta sig och titta på julgranen en stund och bara supa in julkänslan. (Jag brukar ofta vakna först av alla eftersom att jag alltid är så spänd och taggad. Så har det alltid varit ända sen jag var liten.) Det optimala hade också varit om man hade haft ett stort hus och kunde bjuda hem alla ens nära och kära och bjuda på en stor tillställning och låta alla stanna över hela julhelgen. Det hoppas jag kunna göra i framtiden 😊
 
Jag älskar att bara sitta och betrakta julgranen
 
2. Hur viktig är en vit jul?
Som västkustbo så har man ju fått lära sig att leva med att fira jul utan snö. Och visst blir julen härlig ändå, oavsett om det är snö eller inte! Men gud va jag hade älskat att få ha en kall och snöig julafton snart igen. Det var längesen. Förra året hade vi snö 22-23 december hemma hos pappa, men självklart så regnade det hela natten till den 24e så att all snö var borta under julen. Typiskt!
 
3. Vilken jultradition är mest betydelsefull för dig?
Dagen före julafton brukar vara den mest härliga dagen. Man är ledig och vet att man har hela julhelgen framför sig. På senare år har vi gjort det till en grej av att ha en uppesittarkväll med lite härlig plockmat och spela bingolotto. Det har blivit en väldigt härlig tradition som betyder mycket för mig. I år blir första året som vi kommer ha uppesittarkvällen hemma hos oss. Det ska bli så mysigt!  
 
4. Om du skulle få gå på julmarknad var som helst i världen, vart skulle du åka då?
Jag har nog inget sånt särskilt ställe som jag skulle villa åka till för att gå på julmarknad. Däremot så har jag en dröm om att åka till Colorado och hyra en stuga uppe i bergen och fira jul. Jag har varit i Colorado en gång tidigare och det var så vintrigt och vackert där redan under september månad när vi var där. Så jag kan verkligen drömma mig tillbaka dit ibland 😊
 
5. Det blir ransonering på julmat och du får bara två rätter i år. Vilka väljer du?
Det blir garanterat dopp i grytan och grönkål. Två måsten på julbordet för mig!  
 
Lussekatter får bli bubblare på den här frågan. Jag firar helst inte jul utan dessa gula bakverk heller!
 
6. Vilken adventskalender vill du ha i år?
Jag är osäker på om det blir någon adventskalender för mig alls i år. Det blir i alla fall ingen skönhetskalender som jag haft vissa år, men kanske blir någon godiskalender om jag hittar någon som ser god ut 😊
 
7. Var står granen hemma hos dig?
Jag har faktiskt aldrig haft en gran hemma hos mig sen jag flyttade hemifrån då vi har bott så litet eller aldrig varit hemma under julen. I år kommer vi dock vara hemma desto mer så vi har faktiskt tänk få plats en julgran i vardagsrummet jämte TV-bänken. Jag har verkligen saknat att ha en julgran hemma så det ser jag fram emot.