Jullista - När..?

Börjar väl helgen med en liten jullista! Den här roliga jullistan hittade jag på Sofies julblogg
 
1. När köper/bakar du första julkakan/julgodiset?
Det kan nog variera lite. Pepparkakor har vi en burk hemma redan i år, eftersom att jag fick en julkorg i julklapp. Sen blir det lussekattsbak någon gång i slutet av november sen brukar jag koka lite olika kolor några gånger under december månad. 

2. När sätter du upp julbelysning utomhus?
Vi har aldrig haft någon utomhusbelysning tidigare. Men i år tänkte vi sätta upp på balkongen. Misstänker att det sker under veckan innan första advent. Vi får se!

3. När pyntar du för advent?
Jag brukar alltid tänka att jag ska göra det under veckan innan första advent. Men de senaste åren har djag varit så sugen på att pynta direkt på fredagskvällen veckan innan första advent och gjort det redan då. Ibland är det svårt att motstå frestelsen. Så jag tänker att det är roligt att pynta när infallet kommer istället för att spara det tills en dag när jag kan inte är lika sugen. Som om en sådan dag ens finns? ;)

4. När pyntar du för jul?
Jag brukar oftast pynta allt inför advent. Vi firar aldrig julen hemma så det blir även att jag pyntar hemma hos mamma eller pappa (beroende på vart julen ska spenderas) några dagar innan julafton. 

5. När börjar du fundera på julklappar?
Jag brukar nog alltid börja fundera redan i september. 

6. När börjar du köpa julklappar?
Först julklappen brukar bli runt slutet av oktober men den största delen av julklapparna köps under december månad. 

7. När kommer julgranen fram?
Vi har inte haft någon gran hemma sen jag flyttade hemifrån. Detta då vi oftast är borta i någon vecka över julen, så vi skulle ändå inte njuta av den då. Men skulle nog sätta upp den en vecka innan eller så :)

8. När börjar du lyssna på julmusik? 
Det brukar nog smyga sig in någon jullåt i mitt lyssnande redan i november, men annars är jag ganska strikt med att lyssna flitigt innan advent. Men sen när advent är här då är det julmusik överallt och heeeela tiden. Jag tröttnar aldrig!

9. När dricker du den första juliga drycken? 
Glögg i november eller december och julmust bara precis vid jul i vanliga fall. Julmust dricker jag bara till julmat, så är jag på julbord så dricker jag givetvis julmust då med. 

10. När åker julen ut?
Mamma brukar ha kvar granen så länge den håller sig utan att barra. Det blev nog till februari förra året, haha. Men vid tjugondag knut är väl lagom om du frågar mig!
#1 - Sofies julblogg

Håller med dig om att det är bättre att pynta när en känner för det. Den där stunden vill jag ju njuta av! :)

Svar: Ja men precis :) man vill vara på rätt humör och verkligen njuta!
Merjul-Lillie