Julbord på Sjömagasinet

I tisdags var jag på julbord på Sjömagasinet i Göteborg. Det var ett stort julbord med mycket att välja på. Nästan lite för mycket, för jag hann inte ens smaka på hälften innan jag var alldeles för mätt. Deras specialité är fisk och de är även utsedda till Sveriges bästa fiskekrog. Så naturligtvis innehåll även julbordet mycket fisk. Det fanns bland annat många olika sorter av sill, lax, torsk, räkor och fiskpatéer. Det fanns också flera rätter med löjrom.
 
 
På tallriken från den kalla delen av julbordet ser ni tre sorters sill (kaviarsill, julsill och inlagd sill), skagenröra, varmrökt lax, grillad makrill, Ulf Wagners favorit grönkålssalladen, rökt lax med brynt hovmästarsås, räkor med rhode island-sås, gravad senapslax, ägg med löjrom och mandelpotatis.
 
Mina favoriter från julbordet var deras revben som var härligt glaze-iga och skagenröran som var full med handskalade färska räkor. De hade även grönkål, eller halländsk långkål som de kallade den, vilket en hallänning som jag uppskattar. Det var faktiskt den godaste grönkålen jag någonsin ätit på ett julbord på restaurang. Men ingen grönkål kommer någonsin i närheten av min mammas och min mormors grönkål.
 
Några andra ovanligheter som figurerade på julbordet var blodpudding med tillbehör, friterad torst med currymajonäs och färska räkor med skal som man fick skala själv.
 
Från den varma delen av julbordet testade jag julskinkan, köttbullar, grönkål, friterad torst, hängmörad rå biff, något slags rått rådjurskött med svamp, Janssons, fläsksida med surkål och revben.
 
Dessertdelen av julbordet innehöll allt från saffransmacarons och pepparkakstiramisu till äggost. Sen fanns givetvis även de vanliga godissorterna som tryfflar, knäck och ischoklad. Geléhallon var en otippad godissort enligt mig, och den verkade ha ersatt juleskummet som jag avsaknade.
 
Från dessertbordet (som var giganstiskt) blev det pepparkaka med Stilton, knäck, saffransmacaron och ris á la malta med sylt.
 
Det var riktigt trevligt att äta julbord för första gången. Men nästa gång ska jag äta mycket mindre. Jag orkade inte ens äta upp allt på tallriken denna gången. Man mår verkligen inte bra när man äter så mycket, särskillt inte på lunchen som vi gjorde.
Jag ska till Sjömagasinet två gånger till veckan innan jul, så nu gäller det att bygga upp en strategi så att jag inte föräter mig på julmat.
 
 
#1 - Annas Strålande Jul

Åh, så gott med julbord! Tror nästan det är min favoritmat alla kategorier. Sjömagasinet verkar riktigt trevligt. Själv brukar det inte bli något julbord förrän på julafton, men å andra sidan har jag ju då anledning att riktigt frossa mig, hehe.

Svar: Ja julbord är riktigt trevligt. Och gott! Men självklart finns det sin tjusning i att spara alla julmat till julafton!
Merjul-Lillie

#2 - Markisen af Ekedal

Julblogg?? näe, matfotograf & recensent! Fint inlägg.

Svar: Haha, jovisst ;)
Merjul-Lillie