Julgodis

Helgens julgodisbak gick bra. Det resulterade i en salt kaffekola, en kola med saffran och kokos och klassisk knäck. 

Saffran och kokoskola

Knäck

Tyvärr så lyckades jag bränna första satsen med knäcksmet. Jag hade en ganska vid kastrull så det gick mycket snabbare att koka klart än vad jag hade räknat med. Så det var bara att göra om och göra rätt.

Något som verkligen underlättar julgodisbaket är iallafall min sockertermometer som jag köpte förra året. Nu kan jag få knäcken precis då som jag vill ha den, inte för hård och inte för lös. Bara lite lagom seg.

Den salta kaffeskolan är min sambos absoluta favorit. Jag tror han har ätit upp nästan hälften redan! Men jag missade att ta kort på den. Men den ser ut som en helt vanlig smörkola med flingsalt på. I smeten hade jag 3 msk av Tassimos Espresso Amaretti så den har en hint av kaffesmak. Jättegott tycker till och med jag som annars ogillar kaffe.

Nu återstår kanske någon mer Kilafors och sen är det annat julgodis som gäller. Jag bland annat tänkte ge mig på hallon och lakritsmarshmallows, snickers och Cornflakesgodis. 

Vad gör du för godissorter till jul?