Nykomling på julbordet

Tänkte bjuda på ett recept på en ny variant utav Janssons Frestelse. I min familj så har vi aldrig haft Janssons på julbordet men för några jular sedan introducerade min mamma denna versionen av rätten som nu har blivit en utav favoriterna på julbordet varje år. Receptet fick mamma när hon jobbade i köttboden på Öströö Fårfarm, som ligger knappt två mil utanför Varberg. Allt om Mat har även publicerat receptet här.
 
Lammfrestelse

1,2 kg potatis
1 st gul lök
1 msk smör
600 g lammfärs
1 msk torkad timjan
2,5 tsk salt
2 krm nymald svartpeppar
5 dl mellangrädde
 
1. Sätt ugnen på 200°. Skala och strimla potatisen. Skala och hacka löken. Fräs  löken i smör ca 2 min. Tillsätt färsen och låt den steka med tills den fått färg. Krydda med timjan, 1 1/2 tsk salt och peppar.
2. Lägg hälften av potatisstrimlorna i en smord ugnssäker form. Strö över 1/2 tsk salt och fördela färsen ovanpå. Lägg på resten av potatisen och strö över 1/2 tsk salt. Häll på grädden.
3. Tillaga mitt i ugnen 45–60  min tills potatisen är mjuk.
 
 
Jättegod rätt med krispig potatis och god lamfärs. Ett perfekt barn-alternativ till Janssons eller till den som inte gillar anjovis. Har du någon gång vägarna förbi Öströö (t ex, i samband med GeKås-besöket) så rekomenderar jag skarpt deras vitlökspeppargelé som passar utmärkt ihop med Lammfrestelsen.
#1 - Melody

Tack för tipset! Älskar både Janssons och Lammfärs.
Det där ska jag absolut testa!
Melodys matte

Svar: Va roligt! Den är verkligen hur god som helst :)
Mer jul-Lillie