Mina favoritrecept till jul

Jag gillar att prova något nytt recept varje jul. Det kan vara kul att ha något nytt på julbordet, adventsfikan eller uppesittarkvällen även om man har sina gamla vanliga maträtter på bordet också. De allra bästa nya julrecepten som jag testat har kommit från tips från andra som testat receptet tidigare. Så därför tänkte jag tipsa om mina favoriter bland de lite mer otraditionella julrecepten som finns därute.
 
Först och främst så vill jag tipsa om detta goda kolareceptet som jag provade för första gången för två år sen. Salt kaffekola från ICA. Det blev en storfavorit det året och jag fick göra två satser eftersom att min pojkvän hann äta upp alla innan det blev jul. Jag gjorde samma kola även förra året och kommer göra den även i år. Det har blivit ett nytt måste för oss på godisbordet under julen.
 
 
 
Jag vill också slå ett slag för de här goda minipizzorna med rödkål, julskinka och fikon. De passar utmärkt till adventsfikat eller julminglet. Jag fick dessa första gången på en adventsfika förra året och blev helt såld. De är såå goda, den salta skinkan i kombination med rödkålen och de söta fikonen är nästan magisk. Jag bad min vännina om receptet och gjorde pizzorna igen till uppesittarkvällen där de gjorde succé även hos min familj. Så det blir en favorit i repris med dessa under uppesittarkvällen även i år. 
 
 
Och sist men inte minst så har vi Öströö Fårfarms recept på lammfrestelse. En variation på Jansons men utan anjovis och med lammfärs istället. Perfekt för den som vill ha lite mer protein på julbordet eller för den som inte gillar anjovis. Detta receptet fungerar att äta närsom under året egentligen. Men jag tycker att den passar så himla bra ihop med grönkål och allt det andra på julbordet. Vi har haft den på julbordet några gånger och den har tagit slut i ett nafs varje gång. Kanske värt att fundera på om vi ska ha den i år igen?
 
 
Har du något nytt favoritrecept till jul? Tipsa mig gärna i en kommentar nedan!
 
#1 - Ulrika

Men tack! Vilka bra tips! Kaffekola med salt verkar jättegott liksom minipizzorna!!

Svar: Der var så lite så! Jättegoda recept verkligen :)
Merjul-Lillie