Mina ansvar på julafton

Häromdagen skrev jag klart inköpslistan över julmaten. Vi delar upp listan så att alla hjälps åt att handla och förbereda olika rätter. 
 
Det jag ska handla och fixa i år är: 
  • Spad till doppet (från skinkan och fläsklägg)
  • Grönkål
  • Julskinka
  • Fläsklägg
  • Köttkorv
  • Godis
  • Ljus sirap 
  • Mjuk pepparkaka
  • Nejlikor
Sen brukar mina ansvarsområdet vara att laga och fixa mycket av maten även på julafton, oftast ihop med min storasyster. Min lillasyster och min pojkvän brukar vara ansvariga för att duka och pappa brukar vara bra på att vara ansvarig för drycken.
 
Nu känns det verkligen att det är nära till jul när man börjat planera saker mer i detalj. Underbart!
 
Vad brukar vara ditt ansvarsområde på julafton?

#1 - Sofies julblogg

I år firar vi julafton hos mina föräldrar, och då har jag tagit traditionen att baka efterrätt. Har inte riktigt klurat ut vad det blir i år, det finns ju så mycket att välja mellan! Någon dag innan jul brukar jag och pappa åka och köpa all julmat, en tradition sedan säker 8 år tillbaka.

#2 - Lisas Vinterland

Det brukar nog vara efterrätten och glöggen, vi brukar planera tidigast en vecka innan julafton vem som ska sköta och göra vad. Jag brukar gilla att planera långt i förväg så man får hålla sig till tåls när de andra tycker man är för tidig!

#3 - Ekedalaren

farsan fixar sponken... Och lite julmust... ;-)

Svar: Perfekt! :)
Mer jul-Lillie