Bästa julgodiset

En utav mina favoriter bland julgodiset är absolut Bountybollar. Jag testade detta receptet från Matplatsen för första gången förra året och jag blev helt hooked. Även om mina inte var lika vackra att titta på som Victorias så tog de slut lika snabbt som det gick att slänga ihop dom.
 

Fyllning:
50 g smör
1/2 dl sirap
1/2 dl florsocker
2 dl vispgrädde
1 krm salt
1 påse kokosflingor (200 g)

 

Garnering:
200 g ljus blockchoklad

 

Blanda allt utom kokos i en kastrull och koka i 5-8 minuter, tills smeten börjar bli lite seg. Tillsätt kokosen. Låt smeten svalna något och rulla sedan små bollar och lägg på en skärbräda. Ställ i frysen ca 30 min.

Smält chokladen över vattenbad. Doppa kokosbollarna i chokladen och låt dem stelna på bakplåtspapper. Förvaras kallt.

Bilden lånad från Matplatsen
 

Vilken är din favorit bland julgodiset?